1. Een goede voorbereiding is de helft van het werk

‘Welk product ga je verkopen?’ dat is de allereerste vraag die u zich moet stellen. Als u al een fysieke winkel hebt, is dat duidelijk. Begin je van nul, bedenkt dan eerst een goed product dat je graag wil verkopen.

Daarna komt het erop aan een goed businessplan op te stellen. Denk alvast eens na over het volgende: wat is het huidige aanbod, de concurrenten, aan wie gaat u uw producten verkopen, wat is de prijs wereldwijd gezien (want iedereen kan wereldwijd shoppen), zijn er vaste kosten enzovoort.

2. What’s in a name? Alles!

Een naam voor uw online winkel vinden, kan een kopbreker zijn. Maak de naam niet te moeilijk en niet te lang. Zorg ervoor dat hij duidelijk zegt over wat je verkoopt. Check of de domeinnaam nog vrij is. Richt u zich voornamelijk op de Belgische markt, dan kunt u kiezen voor ‘.be’. Is uw doelpubliek ruimer, dan kunt u kiezen voor ‘.com’.

Na een klinkende naam, is er het logo en/of de huisstijl. Als u zelf de nodige creativiteit heeft, go ahead. Maar weet dat ‘grafisch ontwerper’ een beroep op zich is. En dat een min-of-meer in elkaar gelijmd logo niet hetzelfde vertrouwen en de professionaliteit uitstraalt dan dat van een gediplomeerde lay-outer.   

3. De website en de webshop ontwerpen

Een webshop ontwerpen? Ook hier geldt: professionelen doen het beter. Al moet het gezegd worden dat er via Wordpress op een eenvoudige manier toch sterke staaltjes van webdesign tevoorschijn kunnen worden getoverd. En helemaal gratis, en als je wat investeert wordt het nog mooier. Maar u zult er dus wel heel wat tijd insteken.

Naast de site moet er ook een webshop met onlinebetalingssysteem geïnstalleerd worden. Ga je direct alles aanbieden (Bancontact, Visa, Mastercard, Maestro, Paypal, online overschrijvingen) wat vrij duur is, of toch iets kleiner beginnen en goedkoper starten. Best  eens goed bekijken, want sommige toekomstige klanten zullen afhaken als hun ‘favoriete’ betaalsysteem er niet bij zit.  

De kosten om een webshop te maken? Een webbureau zal uw webshop bouwen voor een prijs tussen de 5 en de 25.000 euro. Het is interessant om verschillende webdesigners te contacteren en offerte te vragen en om te bekijken wat je nodig hebt. Want soms verkopen ze ingewikkelde e-commercesystemen waar je de helft niet van gebruikt.

4. De stock en de logistiek van uw webwinkel

De voorraad van uw webshop kan u zorgen geven. U heeft bijvoorbeeld geen plaats om te stockeren of geen beginkapitaal ...  En als er nog geen kopers zijn voor uw product kunt moeilijk een hele vracht inkopen. Maar geen nood, er zijn tal van creatieve oplossingen.

Meer en meer groothandels en leveranciers verkopen nu ook kleinere aantallen aan webshops. Dat is misschien even iets duurder, maar elk begin is moeilijk en zo bouw je langzaam een klantenbestand op. Een andere mogelijkheid is om de pakjes te laten vertrekken bij de leverancier.

Ook het transport van uw producten vraagt enig denkwerk. Gaat u zelf leveren of zoekt u toch maar een koerierdienst, zodat u zich kunt concentreren op uw zaak. Hier speelt het prijskaartje natuurlijk ook een rol. Hoe meer u betaalt, hoe gemakkelijker, sneller en stipter er geleverd kan worden. Wilt u dat er ook in het weekend geleverd wordt of niet? Hoeveel weegt uw product, ...

5. Webshop in België, volgens de wet

En webshop - allemaal goed en wel - maar hoe zit het met de wet en de verplichtingen waar u als kersverse zelfstandige rekening moet mee houden.

  • Herroepingsrecht. Op uw site dient u te melden dat uw klant zich kan bedenken tot 14 dagen na de aankoop. Nadat hij het product terug heeft gestuurd, heeft u 14 dagen de tijd om terug te betalen.
  • Informatieplicht. Bij elk product dat op uw site aangeboden wordt, moet duidelijk vermelding staan van de prijs, inclusief btw en verzendkosten. Op uw site en uw mails moet u bovendien uw contactgegevens en uw btw-nummer weergeven.
  • Levertermijn. Uw product moet ten laatste 30 dagen na de aankoop bij uw klant liggen.

Reclame en marketing. Op onlineformulieren mogen geen vakjes standaard aangevinkt worden.

Hier vindt u alles over de regels voor en de vermeldingen die op uw webshop/site moet vermelden. 

6. Laat je zien aan de wereld

Het is zover. U gaat online, uw webshop gaat online. Net zoals een fysieke winkel kunt u daar best ook enige ruchtbaarheid aan geven. Een receptie in de winkel gaat online niet, maar u kunt wel een originele actie lanceren, met een wedstrijd, kortingsbonnen en bijvoorbeeld een welkomstcadeau.

Uw technische- en marketingpartner zullen u hierbij ook goede raad kunnen geven.

7. Waar zijn de klanten?

Na alle voorbereidingen en het online zetten van uw website, is het nog niet gedaan. In tegendeel: nu begint het pas. In het begin verkopen aan vrienden en kennissen is ok, maar om de zaken echt op de rails te zetten, is er toch meer nodig. Online marketing, SEO (Search Engine Optimization), social media, GoogleAdWords, … en dat is op zich nog een verhaal apart. Succes met de zaak!

Uw eigen online zaak, uw webshop

Uw webshop krijgt langzaam vorm. Uw droom wordt echt. Voor de basisvereisten kunt u alvast terecht bij Partena Professional:

  • Wij schrijven u graag in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO);
  • vragen uw ondernemingsnummer (btw-nummer) aan;
  • en sluiten u aan bij een sociaal verzekeringsfonds, zoals Compass van Partena Professional

Via het digitale ondernemingsloket SmartStart Online van Partena Professional kunt u dit alles in enkele klikken van thuis uit aanvragen. 

SmartStart Online

Klaar om nù uw eigen bedrijf te registreren? Doe het met SmartStart Online.

Start nu

Deel dit op

Lees ook