Belgische boekhouder moet dringend starten met digitalisatie

Recent onderzoek wijst uit dat +40% van de Belgische boekhouders nog niet begonnen is om digitaal samen te werken met klanten. Gelukkig geeft ruim 50% van deze groep aan hier nog in 2020 mee aan de slag te gaan.

Wat verstaan we onder digitalisatie?

21% van de boekhouders die wij ondervraagden denkt dat het aanleveren van facturen en rekeningafschriften in pdf-formaat gelijk staat aan digitalisering. Zo simpel is het helaas niet.

We spreken pas van een volledige digitale transformatie als wederkerende handelingen - die voorheen handmatig door een fysiek persoon werden uitgevoerd - volledig geautomatiseerd verlopen zonder tussenkomst van de mens.

Als boekhouder zou je deze ideale situatie bereiken als alle boekhoudkundige documenten van klanten automatisch in de boekhoudsoftware worden opgeladen zonder manuele tussenkomst en controles.

Het is een utopie om te verwachten dat deze situatie nabij is, aangezien de techniek ons dit simpelweg ‘nog niet’ toelaat. Als je 85 tot 90% van de dagdagelijkse invoer van documenten reeds weet te automatiseren ben je als boekhouder al bijna geslaagd qua digitale transformatie.  

Waarom digitaal werken?

Iedereen is zich bewust van het patroon met de 4 of meer piekmomenten per jaar. De kunst is om deze pieken, plus de daarmee gepaard gaande stress, zoveel mogelijk af te vlakken. De tijd die hiermee wordt vrijgemaakt kan worden gebruikt om klanten te voorzien van financieel advies.

Ondernemers willen niet meer het gevoel hebben dat zij voor handelingen betalen die voor het grootste deel allang geautomatiseerd hadden kunnen worden. Men verwacht van een boekhouder dat deze meer adviserend en sturend zal gaan optreden op basis van de beschikbare cijfers en zich minder en minder zal bezighouden met zaken zoals het ingeven van bonnetjes voor de Btw-aangifte.