Découvrez tout ce qu'il faut savoir pour réussir vos débuts en tant qu'entrepreneur.
Augmentez vos chances de réussite avec l'aide de nos experts.
Nos experts répondent à toutes vos questions.
Faites des modifications et gérez les formalités via une seule plateforme en ligne.
Notre outil pratique pour votre dossier de sécurité sociale.
Calculez la date à laquelle vous pourrez prendre votre retraite au plus tôt et le montant de votre pension.
Découvrez comment recruter avec succès votre premier employé.
Le guide qui vous explique tout. Retrouvez toutes les informations pratiques et les meilleurs conseils pour commencer à embaucher votre premier employé.
Bénéficiez du soutien de notre secrétariat social.
Profitez de l'expertise et des connaissances de Partena Professional.
Découvrez les avantages que nous pouvons offrir aux experts-comptables.
The national social security office’s (NSSO) 2nd quarter 2014 guidance to employers has clarified some matters relating to the CO2 contribution.
Essentially, they relate to:
The first issue has been treated in an earlier infoflash.
The CO2 contribution is payable if the worker travels between his home and a fixed place of work using a general-purpose vehicle provided by the employer. As a general rule, no levy is due for travel between home and a non-fixed place of work.
The question, therefore, is: when is a place of work a fixed place of work? The NSSO’s administrative guidance for the 2nd quarter 2014 spells out the two criteria that determine whether a place of work is fixed.
The NSSO now defines a fixed place of work as being a place of work (business premises, worksite, customer’s premises, etc.) that meets both of the following two conditions:
Examples:
The work done by a technician who works at his normal place of employment all morning repairing machinery which he will then install on customers’ premises in the afternoon before returning directly home is sufficiently significant to meet the first criterion .
By contrast, a technician who comes to his normal place of employment in the morning just to load goods which he will then deliver to customers all day before returning directly home does not meet the first criterion.
If the worker travels between his home and a fixed place of work in a general-purpose vehicle and the place of work meets both of the above conditions, the CO2 contribution must be calculated and deducted.
The NSSO specifies that if a vehicle (utility or general-purpose vehicle) is used for private purposes very occasionally (e.g., to move house over a weekend provided the vehicle is immediately returned to the place of employment afterwards), the CO2 contribution need not be calculated.
Note that "very occasional" use will be assessed in each individual case by the NSSO inspectorate, so employers should be circumspect in determining what counts as a "very occasional" use.
Source: Administrative guidelines NSSO 2014/02.
Auteur : Anne Beckers
17-06-2014
Le site web de Partena Professional est un canal permettant de rendre les informations accessibles sous une forme compréhensible aux membres affiliés et aux non-membres. Partena Professional s'efforce d'offrir des informations à jour et ces informations sont compilées avec le plus grand soin (y compris sous forme d'infoflash). Cependant, la législation sociale et fiscale étant en constante évolution, Partena Professional décline toute responsabilité quant à l'exactitude, la mise à jour ou l'exhaustivité des informations consultées ou échangées via ce site web. D'autres dispositions peuvent être lues dans notre clause de non-responsabilité générale qui s'applique à chaque consultation de ce site web. En consultant ce site web, vous acceptez expressément les dispositions de cette clause de non-responsabilité. Partena Professional peut modifier unilatéralement le contenu de cette clause de non-responsabilité.