Ontdek alles wat je moet weten voor een succesvolle start als ondernemer.
Verhoog je slaagkansen met de hulp van onze experts.
Onze experts geven je de antwoorden die je zoekt.
Wijzig je bedrijfsgegevens via ons digitaal ondernemingsloket.
Ontdek onze handige tool voor je sociale zekerheidsdossier.
Bereken wanneer je ten vroegste op pensioen kan gaan en hoeveel pensioen je zal krijgen.
Ontdek hoe je met succes je eerste werknemer kan aanwerven.
De gids boordevol informatie. Ontdek prakische tips en advies om je allereerste werknemer aan te nemen.
Geniet de ondersteuning van ons sociaal secretariaat.
Profiteer van de expertise en kennis van Partena Professional.
Ontdek hoe Partena Professional accountants helpt.
Het vervangingscontract is een arbeidsovereenkomst die HR-professionals nogal eens vergeten. Nochtans biedt dit soort overeenkomst een aantal voordelen, zowel op het vlak van de duur als op het vlak van de mogelijkheid om in sommige gevallen af te wijken van de opzeggingsregels. De nieuwe wettelijke ontslagbepalingen die het eenheidsstatuut invoerde, wijzigen hier niets aan.
De vervangingsovereenkomst is een gewone arbeidsovereenkomst voor bedienden of arbeiders, die tot doel heeft de vervanging van een werknemer te verzekeren die tijdelijk geen arbeidsprestaties kan verrichten omdat hij bijvoorbeeld ziek is of met vakantie is.
Je kan een vervangingsovereenkomst afsluiten in alle gevallen waarin de uitvoering van de overeenkomst geschorst wordt (arbeidsongeschiktheid, zwangerschapsrust, thematische verloven, enz.), behalve bij tijdelijke werkloosheid om economische redenen of wegens slecht weer en bij staking of lock-out.
Dit soort van overeenkomst moet schriftelijk worden afgesloten en dit ten laatste op het ogenblik van de indiensttreding. Het moet een aantal verplichte vermeldingen bevatten zoals de reden van de vervanging, de identiteit van de te vervangen werknemer, de duur van de overeenkomst en de regels voor het einde van de overeenkomst.
De vervangingsovereenkomst kan gesloten worden voor bepaalde of onbepaalde duur.
Je kiest bij voorkeur voor een overeenkomst van onbepaalde duur omdat dit juist het doel is van dit soort van overeenkomst en wel om twee redenen:
In ieder geval bedraagt de maximumduur van de vervangingsovereenkomst 2 jaar ongeacht of er al dan niet sprake is van opeenvolgende overeenkomsten (behalve in geval van vervanging van werknemers in tijdskrediet). In geval van overschrijding gelden dezelfde voorwaarden als voor de klassieke overeenkomst van onbepaalde duur.
De regels voor het einde van de overeenkomst verschillen voor een vervangingsovereenkomst van bepaalde en onbepaalde duur:
De overeenkomst eindigt op de overeengekomen einddatum, zonder opzeggingtermijn of -vergoeding.
Wat gebeurt er indien de vervanger niet voldoet en de werkgever vóór de einddatum een einde wilt stellen aan de overeenkomst?
De gewone regels voor de beëindiging van de overeenkomst van bepaalde duur vóór de einddatum gelden, namelijk:
Het bijzondere aan de vervangings-overeenkomst is dat de werkgever kan afwijken van de gewone regels die gelden voor opzeggingstermijnen. Een clausule in de overeenkomst kan bijvoorbeeld voorzien in een verkorte of zelfs helemaal geen opzeggingstermijn. Het is dus belangrijk om een dergelijke clausule op te nemen wanneer je de vervangingsovereenkomst afsluit.
Deze afwijkende clausule is van toepassing op het einde van de vervanging, dus in principe bij de terugkomst van de werknemer die vervangen werd.
Wat gebeurt er indien de vervanger niet voldoet en de werkgever vóór het einde van de vervanging een einde wilt stellen aan de overeenkomst?
In dat geval zal de werkgever de gewone regels voor de beëindiging van een overeenkomst van onbepaalde duur moeten toepassen. De nieuwe bepalingen voor de opzeggingstermijnen die van kracht zijn sinds 1 januari 2014 zijn dus van toepassing. Hetzelfde geldt wanneer de werkgever een vervangingsovereenkomst voor onbepaalde duur heeft afgesloten maar geen afwijkende clausule voor het einde van de overeenkomst heeft voorzien.
Auteur: Béatrice Verelst
09/12/2014
De website van Partena Professional is een kanaal om informatie in een begrijpelijke vorm ter beschikking te stellen aan aangesloten leden en niet-leden. Partena Professional streeft er naar actuele informatie aan te bieden en deze informatie wordt met de grootste zorg samengesteld (onder andere in de vorm van Infoflashes). Maar aangezien de sociale en fiscale wetgeving voortdurend in beweging is, kan Partena Professional geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden inzake de juistheid, het up-to-date zijn of de volledigheid van de informatie die via deze website werd geraadpleegd of uitgewisseld. Verdere bepalingen kunnen worden nagelezen in onze algemene disclaimer die van toepassing is bij elke raadpleging van deze website. Door deze website te raadplegen, aanvaardt u uitdrukkelijk de bepalingen van deze disclaimer. Partena Professional kan de inhoud van deze disclaimer eenzijdig wijzigen.